UNSUR-UNSUR KARANGAN NARATIF
Karangan jenis
ini tidak memerlukan format dan mempunyai unsure-unsur sebuah cerita.
Terdapat 6
unsur utama yang membentuk sebuah cereka.
(i)
Tema/Persoalan
·
Tema ialah persoalan utama atau persoalan pokok
yang dikemukakan dalam sebuah cerita.
·
Persoalan pula ialah hal-hal yang ditimbulkan di sepanjang cereka untuk
membangunkan tema yang diketengahkan dalam karya.
·
Tema mungkin berkaitan dengan kasih-sayang, kegigihan semangat cinta akan
negara dan lain-lain.
·
Tema sampingan berfungsi untuk mengunggulkan tema pokok.
·
Dalam cereka, biasanya terdapat satu tema tetapi mengandungi banyak
persoalan.
(ii)
Latar
·
Latar atau setting ialah latar belakang bagi sesebuah cereka . Latar boleh dilihat dari 2 segi.
(a)
Latar fizikal atau latar persekitaran, iaitu gambaran tempat dan
masa sesuatu perkara itu berlaku.
(b)
Latar masyarakat iaitu gambar tentang keadaan masyarakat di tempat sesuatu
perkara itu berlaku.
(iii)
Plot
·
Plot ialah jalinan peristiwa yang berlaku dalam sesebuah cerita berdasarkan
hukum sebab dan akibat.
·
Terdapat 2 jenis plot :
(a)
Plot kronologis(Konvensional)
-
Plot dibina menurut urutan masa iaitu yang dahulu didahulukan
dan kemudian dikemudiankan.
-
Sebuah plot konvensional mempunyai 3 tahap yang utama iatu :
Ó
Permulaan
Ó
Klimaks
Ó
Penyelesaian
Plot
konvensional dapat ditunjukkan melalui rajah berikut:
Klimaks
Peleraian
Aksi Menaik
Konflik
Permulaan
(b)
Plot bukan kronologis(Bukan konvensional)
-
Plot jenis ini adalah keterbalikan daripada plot secara kronologis
-
Cerpen dimulai dengan pengakhiran cerita, kemudian dibawa pula pembaca
kepada permulaan bahagian sebelum pengakhiran dan disudahi dengan peleraian.
Binaan Plot
Binaat plot
dalam sesebuah cerita mempunyai struktur umum yang dapat dibahagikan kepada 3
peringkat seperti berikut :
(a)
Eksprosisi/Permulaan
-
Digunakan untuk memperkenalkan watak
-
Memperkenalkan watak utama dan perwatakannya
-
Gambaran/suasana latar tempat dan masyarakat
(b)
Perkembangan
-
watak utama dan watak-watak yang lain saling berhubungan dan mewujudkan cerita
yang semakin berkembang.
-
Pesoalan-persoalan turut dimuatkan oleh pengarang.
(c)
Peleraian
-
Watak utama berjaya mengatasi atau menyelesaikan konflik yang memuncak dalam dirinya.
-
Cerita akan berakhir.
Teknik Penceritaan
·
Teknik penceritaan merupakan cara bagaimana isi disampaikan dalam sesebuah
cerita
·
Terdapat 2 jenis teknik penceritaan dalam sesebuah cerita, iaitu teknik
secara langsung(teknik pemerian) dan teknik penceritaan secara tidak
langsung(teknik flashforward, saspens, flashback, monolog dalaman, monolog,
dialog dan sebagainya)
Imbas kembali
·
Cara pengarang mempersembahkan cerita dengan mengingat kembali
peristiwa yang telah yang telah berlaku melalui ingatan, kenangan,
mimpi dan khayalan watak.
·
Cara pengarang membayangkan meramalkan atau membuat andaian tentang
perkara akan datang, iaitu peristiwa yang belum berlaku hasil dari
sesuatu peritiwa.
Saspens
·
Teknik ini digunakan supaya pembaca tertanya-tanya mengapa sesuatu
peristiwa itu terjadi.
·
Persoalan tidak terus dijawab oleh penulis kerana pembaca akan cuba mencari
jawapannya sendiri.
Kejutan
·
Teknik ini pula diadakan oleh pengarang secara tiba-tiba
·
Penulis memasukkan sesuatu watak atau peristiwa secara tiba-tiba hanya
untuk menimbulkan suatu kejutan kepada pembaca.
Konflik
·
Konfilk bermaksud pertentangan atau pertikaian antara dua pihak.
·
Tidak semestinya berdasarkan pertentangan fizikal tetapi juga pertentangan
pendapat, ida dan juga sikap
·
Terdapat2 jenis konflik :
(a)
Konflik Luaran
-
Pertentangan antara manusia dengan manusia/manusia dengan alam dan manusia
dengan haiwan.
-
Konflik digambarkan sebagai pertentangan antara watak protagonis dengan
wata antagonis
-
Timbul mungkin disebabkan wujudnya pergeseran pendapat
pemikiran, pandangan, dan sikap hidup di kalangan watak itu.
-
Terutama sekali watak utamanya dalam menghadapi , menyelesaikan atau
mempersoalkan sesuatu masalah hidup yang melanda dirinya.
-
Konflik yang dimunculkan dalam cereka bertujuan untuk menghidupkan
watak-wataknya terutama dalam cereka bertujuan untuk menghidupkan watak-wataknya
terutama unsure konflik yang bersifat batiniah atau dalaman.
(b)
Konflik Dalaman
-
pertentangan dalam diri, fikiran atau perasaan watak itu sendiri.
Kemuncak/Klimaks
·
Puncak cerita yang merupakan saat yang paling tegang dalam
sesuatu peritiwa atau detik ketengan berakhir pada pertikaian yang ditimbulkan
sebelumnya.
·
Bahagian atau saat paling menarik minat pembaca kerana
menyentuh atau mencecah ke satu tanda paling tinggi ataupun berada dalam
keadaan yang genting, mendebarkan, mencemaskan ataupun mengerikan.
·
Hasil ketegaqan atau konflik itulah yang merupakan puncak.
(iv)
Watak/Perwatakan
·
Watak ialah tokoh yang mendukung sebuah cerita(manusia atau bukan manusia)
·
Perwatakan pula ialah cara pengarang melukiskan watak.
·
Watak dan perwatakan dapat digambarkan melalui sifat-sifat luaran dan
dalaman dialog.
(v)
Sudut pandangan
Cara bagaimana pengarang menghidangkan cerita kepada pembaca. Lebih jelasnya ialah siapa sebagai pengkisah
cerita. Terdapat beberapa jenis sudut
pandangan yang digunakan dalam cereka iaitu :-
·
Sudut Pandangan orang pertama – bermaksud salah seorang watak dalam sesuatu cereka yang menggerakkan
cerita. Beliau menggunakan kata ganti
nama “Aku” atau “Saya”
·
Sudut Pandangan orang Ketiga – bermaksud pengarang bertindak sebagai pencerita dan tidak mempunyai
kaitan dengan watak ataupun cerita itu sendiri.
Di sini pencerita bertidak sebagai “dia”/”mereka” atau pun nama yang
dipilih untuk mengisahkan cerita.
(vi)
Gaya Bahasa
·
Gaya bahasa atau stail adalah satu cara pengarang menggunakan alat iaitu
bahasa dalam menyampaikan karya-karya.
·
Gaya bahasa harus mempunyai unsure-unsur dramatik
·
Unsur bahasa mempunyai kaitan dengan keindahan bahasa
·
Keindahan yang digambarkan secara kreatif dan imaginative oleh pengarang
dapat menggambarkan dan meninggalkan kesan dari segi penghayatan karya.
·
Untuk menguatkan cerita, anda memerlukan gaya bahasa yang menarik dan
penggunaan ayat yang beragam.
·
Kehadiran ayat-ayat seperti ini banyak membantu anda mengolah karangan
jenis ini.
·
Gunakanlah kebijaksaan dan daya pemilihan kata yang tepat dan jitu untuk
menarik minat pembaca.
·
Masukkanlah pelbagai unsure nasihat yang berguna kepada pembaca dalam
cerekat anda, sama ada secara langsung atau tidak langsung.
·
Sebagai suatu karya berbentuk kreatif dan imaginative, anda perlu
memastikan bahawa karangan ini memperlihatkan jalan cerita yang menarik dan
permaian bahasa yang indah.
Unsur-unsur gaya bahasa
·
Gaya bahasa yang melibatkan diksi(pemilihan kata) dan pembentukan ayat.
·
Untuk menjadikan bahasa itu bergaya(mempunyai stail tertentu), maka pengarang akan menggunakan pelbagai
unsure gaya bahasa dalam proses penulisannya itu. Antaranya ialah gaya bahasa perbandingan dan
ayat bahasa euphemisme.
Gaya bahasa Perbandingan
Unsur gaya
bahasa perbandingan terbahagi kepada beberapa jenis. Antaranya ialah
(i)
Simili
-
Perbandingan secara eksplisit dan dijelaskan
-
Penggunaan kata “seperti”, “ibarat”, “bak”, “bagaikan”, “umpama”,
“laksana”,”penaka” dan “serupa”
-
Contohnya :
(a)
Seperti seekor rerama terbang
(b)
Ibarat api yang hidup segan mati tak mahu
(c)
Bagaikan mahu terkeluar biji matanya
(d)
Keroh seperti air deru
(e)
Macam melukut di tepi gantang
(ii)
Hiperbola
-
kata-kata atau frasa-frasa untuk memperhebatkan, meningkatkan kesan
-
gambaran yang dilukis tidak menepati realiti tetapi mengadungi nilai
estetika
-
contohnya :
(a)
kelopak maktaku dibajiri ari mata
(b)
terbujur dia atas tanah bermandikan darah
(c)
aku sudah hampir separuh mati
(iii)
Personifikasi
-
gaya bahasa kiasan yang menggambarkan benda-benda mati atau barang-barang
yang tidak bernyawa seolah-olah memiliki
sifat kemanusiaan
-
contohnya
(a)
hati ini selalu memberontak
(b)
guruh dan langit sedang berteriakan
(c)
Subuh telah mengundur diri
(d)
Alunan manja belantara khatulistiwa
(e)
perlahan-lahan dikoyaknya mulut sampul surat itu
(f)
kabus pagi yang sejuk mengucup mesra
(iv)
Metafora
-
perbandingan secara langsung iaitu ia memberi sifat sesuatu objek itu
secara perbandingan terus. Terdapat dua
jenis metafora iatiu :
(a)
metafora yang tidak memerlukan kata-kata perbandingan seperti, bagaikan,
laksana, bak dan bagai.
Contohnya :
(i) Abang benar-benar harimau dalam rumah
(i) Abang benar-benar harimau dalam rumah
(ii) Hari ini bapa
menjadi singa
(b)
Metafora yang menggabungkan unsur konkrit dan abstrak
Contohnya :
(ii)
dahan kerinduan
(iii)
dinding hati
(iv)
kotak fikiram
(v)
roda kehidupan
(vi)
manik-manik peluh
(vii)
gunung harapan
Gaya Bahawa Euphemisme
·
Unsur euphemisme adalah bahasa yang digunakan untuk tujuan memperhaluskan
kata-kata atau ucapan. Ia juga disebut
sebagai ucapan atau ungkapan lembut.
Misalnya perkataan merogol akan lebih indah dan sopan digantikan dengan
memperkosa.
·
Contoh ayat :
Rogol
|
Telah
diperkosa oleh seorang yang tidak bertanggungjawab
|
Bunting
|
Telah
berbadan dua
|
Kencing
|
Pergi buang
air kecil
|
Beranak
|
Hendak
bersalin
|
Pekak
|
Kurang daya
pendengaran
|
Mampus, kojol
|
Pergi menemui
Tuhannya
Kembali ke
rahmatullah
Pergi
menyahut seruan Illahi
Menghembuskan
nafasnya yang terakhir
Kembali ke
alam baqa
|
Penutup
Kesalahan umum Para pelajar
·
tidak dapat mengemukakan daya pemikiran dan imaginasi yang tinggi
·
Kaedah penceritaan tidak dapat digunakan dengan baik(unsure-unsur penting
seperti tema, plot, latar dan watak tidak dapat dihubungjalinkan)
·
Teknik imbas muka, imbas kembali, monolog dan dialog tidak dapat digunakan
untuk menghidupkan watak-watak.
·
Tidak berupaya menggumakan bahasa orang berdialog(berbual) dengan baik.
·
Jalan cerita(plot) atau peristiwa yang dibawa tidak tersusun/tidak dapat
dikembangkan.
·
Tidak berupaya mewujudkan konflik.
·
Gaya bahasa kreatif juga tidak mampu digunakan dengan baik.
Peringatan penting
·
Unsur ketegangan perlu dimasukkan supaya cerita menjadi lebih menarik.
·
Bahasa haruslah menarik dan sesuai dengan isi cerita.
·
Gunakan berjenis-jenis ayat dan ungkapan atau kiasan
·
Susun isi karangan dan kawal keseimbangan jumlah kata dalam setiap
perenggan.
·
Watak-watak yang dilukiskan haruslah menarik, hidup dan tidak semestinya
sterotaip.
·
Plot harus mengandungi aksi penting, masalah, konflik serta klimaks
·
Penyelesaian dan kesimpulan haruslah sesuai.
·
Cerita hendaklah menarik, mencabar, menunjukkan daya kreatif dan mempunyai
unsure pengajaran atau nasihat yang berguna kepada pembaca.
Contoh
karangan naratif – Memulakan dengan perenggan yang diberikan:
“Semenjak
aku membuat keputusan itu, keadaan hidupku berubah. Aku tidak sangka keputusan
yang aku anggap remeh itu mampu merubah segala-galanya. Kini …”
Semenjak
aku membuat keputusan itu, keadaan hidupku berubah. Aku tidak sangka keputusan
yang aku anggap remeh itu mampu merubah segala-galanya. Kini hidupku serba
kekurangan. Ini semua gara-gara kebodohanku yang terlalu mementingkan diri
sendiri dan mengejar kebendaan. Aku sungguh menyesali perbuatanku itu tetapi
apakan daya, nasi sudah menjadi bubur.
Masih segar lagi di ingatanku,
peristiwa yang aku alami dua tahun yang lalu. Aku adalah pengurus syarikat yang
terkenal. Oleh kerana itu, aku menjadi sombong dan bongkak. Aku sering menyuruh
pekerja-pekerjaku bekerja lebih daripada masa yang telah ditetapkan. Ini membuat mereka
membenciku. Bagiku, jika tidak dapat apa yang diiadamkan, lebih baik mati bak
pepatah Melayu, ‘biar putih tulang, jangan putih mata’.
Setiap hari, aku akan
bertungkus-lumus menghabiskan kerja di pejabat, tidak kira siang atau malam.
Aku juga tidak menghiraukan mereka yang suka mengata-ngata diriku ini. Apa yang
penting ialah syarikat aku mendapat keuntungan yang besar.
Pada malam itu, aku berasa sungguh
letih. Kedengaran bunyi cengkerik memecah keheningan malam dan angin yang
meniup sepoi-sepoi bahasa membuat keadaan di dalam rumahku aman dan tenang.
Sedang aku menikmati ketenangan itu, tiba-tiba ibuku mengadu dia sakit dada dan
menyuruhku menemaninya ke klinik. Oleh kerana terlalu letih setelah penat
bekerja di pejabat, aku memberi bermacam-macam alasan dan menganggap sakitnya
sebagai satu perkara biasa sahaja. Memang selalu ibu mengadu sakit-sakit dada,
tetapi setelah memakan pil Penadol, sakit itu akan pulih. Aku tidak sangka yang
sakitnya kali ini amat serius.
Esok paginya, aku terperanjat apabila
mendapati ibu terbaring di lantai tidak sedarkan diri. Aku menelefon ambulans
dan membawanya ke hospital. Aku hampa apabila diberitahu bahawa aku sudah
terlambat. Doktor mengesahkan bahawa ibu telah mengalami serangan jantung dan
tidak dapat diselamatkan lagi. Aku termenung buat seketika dan tanpa aku
sedari, airmata mengalir di pipiku. Aku dibaluti perasaan kesal yang tidak
terhingga. Aku hanya mementingkan harta dunia dan tidak mengambil berat tentang
ibu semasa hayatnya.
Perniagaanku
menjadi tidak stabil dan syarikatku mula mengalami kerugian besar. Akhirnya,
aku terpaksa gulung tikar. Aku sudah tidak mempunyai apa-apa lagi. Pada saat
itulah aku amat memerlukan seseorang untuk memberikanku perangsang dan
dorongan, tetapi sayang, orang itu sudah pergi jauh dari sisi dan tidak akan
kembali. Aku seperti sudah jatuh ditimpa tangga. Aku merasakan seolah-olah
hidupku sudah tidak bererti lagi. Mungkin inilah balasan Tuhan kepada aku.
Walaupun ibuku sudah tiada lagi di
alam maya ini, jasanya akan tetap aku kenang. Pusaranya akan menjadi tempat
mengubat rindu. Aku hanya mampu berdoa semoga ibuku ditempatkan di kalangan
orang-orang yang mendapat keredaan-Nya. Amin.
Contoh karangan naratif – mengakhiri dengan
perenggan yang diberikan:
"........
Semenjak hari itu, aku bertekad tidak akan membuang-buang masa lagi."
Malam itu bukan main gelapnya
sehingga pokok-pokok di tepi jalan raya tidak kelihatan dengan jelas. Hujan
lebat semenjak petang tadi masih mencurah-curah dan angin, guruh dan petir
masih sabung-menyabung. Sejuk bukan kepalang lagi sampai ke tulang hitam
rasanya.
Aku duduk di tepi jendela sambil
termenung, merindukan suasana bersama keluarga terutama sekali ibu di kota Singa.Walaupun hanya
tinggal dua hari lagi untuk menamatkan
pengajian undang-undang di Universiti NewCastle di Australia, aku sudah tidak
sabar lagi untuk pulang ke tanahair untuk menemui ibuku yang amat aku sayangi
dan hormati. Pada pendapat aku, ibu merupakan seorang insan yang amat penyabar
dan pengorbanan mereka kepada anak-anak mereka tiada tolok bandingnya kerana
ibulah yang sentiasa mengasuhku bagai menatang minyak yang penuh. Usaha beliau
yang tidak mengenal erti penat lelah hanya untuk kepentingan masa depanku tidak
akan aku lupai. Oleh itu, aku telah berjanji pada diriku agar membawa ijazah
undang-undang tidak lama lagi dan akan menjadi seorang peguam sebagai membalas
jasa ibuku yang tidak ternilai itu. Ibulah yang dapat membentuk seorang insan
yang dahulunya malas dan tiada berguna kepada masyarakat kepada seorang insan
yang berjaya.
Sewaktu di bangku sekolah lagi,
minat aku dalam pelajaran akademik amatlah cetek. Keputusan peperiksaanku
kurang menyerlah dan aku sering mendapat tempat yang terakhir di dalam kelas.
Sepanjang tiga setengah tahun di dalam sekolah menengah, aku tidak pernah
menyelesaikan kerja rumahku. Disebabkan ini, aku sering dirotan guru disiplin
dan pengetua sekolah. Prestasi aku dalam bidang akademik amat mengecewakan. Aku
sering cuai dan leka dalam pelajaran dan selalu
tidur sewaktu guru-guru sedang mengajar. Aku sering memencilkan diriku
daripada kawan-kawan agar aku tidak diusik. Disebabkan ini, ibu bapaku sering
dipanggil untuk datang ke sekolah. Segala tomahan dan cacian dilempar kepada
diriku ini.
Sifat malas aku juga merupakan satu
faktor mengapa aku pada dasarnya tidak suka pergi ke sekolah. Aku akan sering
tiba ke sekolah lambat dan selalu didenda. Selepas loceng berbunyi, aku akan
bergegas ke kolong flat aku untuk menemui rakan-rakanku. Kami akan bersembang
di bawah kolong flat sepanjang hari. Masa kami dihabiskan bermain gitar dan
mengusik gadis-gadis yang kebetulan berjalan di sana . Ada
kalanya, aku merayap entah ke mana sehingga larut malam.
Di rumah, aku tidak pernah
mengulangkaji pelajaranku. Seringkali masaku banyak digunakan untuk menonton
televisyen dan bermain komputer. Aku juga sering banyak menghabiskan masaku
berbual-bual di telefon. Setelah penat berborak di telefon, aku akan masuk
tidur.
Sewaktu peperiksaan pertengahan
tahun menjelang, aku masih belum sedar akan peri pentingnya mempunyai pelajaran yang tinggi. Aku banyak
menghabiskan masa aku di tempat-tempat hiburan walaupun aku sepatutnya
mengulangkaji pelajaranku agar bersedia menghadapi peperiksaan kelak. Nasihat
ibuku tidak aku dihiraukan. Aku
menduduki semua kertas peperiksaanku dengan sedikit persiapan. Sememangnya, aku
tidak dapat menjawab semua soalan yang diberikan. Aku mula panik dan terasa
menyesal. Kata-kata ibuku masih terngiang-ngiang di telingaku. Aku seolah-olah
ingin menangis kerana aku tidak mahu harapan ibuku terhadap aku musnah. Setelah
setiap kertas peperiksaan diperiksa, aku dapati bahawa aku telah gagal dalam
semua mata pelajaranku itu. Aku terima
keputusanku dengan hati yang terbuka memandangkan usaha yang sedikit yang telah
aku berikan dalam pelajaranku.
Aku
telah gagal dengan teruknya. Aku mula sedar akan peri pentingnya pelajaran.
Ibuku amat sedih dan hampa. Beliau berharap agar aku dapat membantunya
menampung perbelanjaan adik-adikku kelak
kerana aku merupakan anak yang sulung. Walaupun demikian, harapkan pagar, pagar
makan padi. Aku tersentak dari tabiat burukku itu. Aku percaya dengan
kegagalan, aku tidak dapat sampai ke mana-mana. Aku akan bergaji kecil dan
besar kemungkinan, aku akan mengalami masalah kewangan pada masa hadapan.
Kematian ayah juga menambahkan
kebingungku. Aku sekeluarga tidak mampu mengecap kemewahan seperti keluarga
lain. Hidup kami terus berubah dan ibu terpaksa keluar bekerja kerana tidak
mempunyai wang lagi untuk menyara kami bertiga. Ibu mengambil upah mencuci baju
di waktu pagi dan pulang pada waktu tengahari, sementara aku pula ditugaskan
untuk menjaga adik-adikku di rumah. Kesusahan sentiasa menghimpit kehidupan
kami dan hasil titik peluh ibu sekadar cukup untuk keperluan seharian seperti
makanan dan wang saku untuk pergi ke
sekolah.
Namun, aku tetap bersyukur kerana
aku masih dapat melanjutkan pelajaran di sekolah. Aku telah belajar
bertungkus-lumus setiap hari dan keputusan peperiksaanku lebih baik daripada
murid-murid yang lain dalam kelas kami. Ibu sangat bangga dengan perubahanku
dan sentiasa memberiku dorongan agar aku terus maju dalam pelajaran. Walaupun
demikian, sudah jatuh dihimpit tangga. Ibuku pula telah diserang penyakit angin
ahmar. Aku amat terkilan dan menyesal kerana tidak menjadi seorang anak yang
baik dahulu. Peperiksaan Sijil Am Pelajaran Peringkat Biasa akan menjelang dua
bulan lagi dan aku bertekad untuk mendapatkan keputusan yang baik dan
berkualiti. Semenjak hari itu, aku bertekad tidak akan membuang-buang masa
lagi.
0 komentar:
Posting Komentar